Berbicara mengenai kedatangan malam 1,000 bulan atau Lailatul Qadar yang merupakan bonus yang dikurniakan Allah swt kepada umat Islam setelah pelbagai ganjaran sepanjang Ramadhan yang penuh barakah ini.

Lailatul Qadar merupakan satu malam khusus yang Allah swt istilahkan sebagai Malam Penentuan. Allah menentukan Dia menurunkan al-Quran kepada manusia daripada luh mahfuz ke suatu tempat di langit dunia yang dikenali sebagai Baitul Izzah (iaitu rumah kemuliaan) tempat yang al-Quran berada. Hatta tempat pun telah menjadi kemuliaan, mesejnya ialah mana-mana negara yang meletakkan Al-Quran sebagai tempat yang tinggi penghayatan pelaksanaan hukum-hukumnya - izzah.

Individu yang hafaz al-Quran dan masyarakat yang menghayati kehendak al-Quran adalah mereka dimuliakan Allah swt kerana itulah setahun sekali Malaikat Jibril turun membawa rahmat kepada penduduk dunia pada Allah. Ulang-ulang setiap tahun ada satu malam dipanggil laiLatul Qadar dengan lain perkataan saat turunnya sebuah kitab al-Quran ke alam dunia. Allah sebut sebagai Lailatul Qadar dan pada tiap tahun Allah swt izinkan Malaikat Jibril turun semula ke dunia. Juga dipanggil malam Qadar, malam itu malam bonus Allah swt telahpun menganugerah dengan anugerah kepada mukminin yang berpuasa. Pertama, anugerah kerahmatan pada satu pertiga pertama puasa. Kedua, anugerah keampunan pada satu pertiga kedua puasa. Ketiga, anugerah terbebas daripada api neraka pada satu pertiga terakhir.

Itupun telah besar ditambah dengan bonus anugerah malam Qadar di mana beribadah pada malam itu lebih afdal daripada 83 tahun 4 bulan. Kerana itulah maka mesej yang jelas daripada Allah. Allah itu Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Pengampun, Bijaksana mengatur perancangan buat hambaNya dengan menawarkan begitu banyak imbuhan untuk tujuan manusia mengenali, mengasihi dan menyintai ajaran Allah untuk dihayati.

Banyak yang mencari-cari Lailaltul Qadar, bahkan tidak kurang yang menekannya dengan pelbagai teori. Pada pandangan ustaz, macam mana kita nak kenalpasti malam itu dan apakah doa yang sesuai dibaca?,/b>

Malam Qadar dirahsiakan Allah kepada hambaNya hatta kepada kekasihNya Muhammad Rasulullah saw. Allah tidak memberitahu beliau. Aishah pernah bertanya kepada suaminya tentang bilakah malam Qadar. Rasulullah hanya menjawab dengan memberi tip antaranya hadis-hadis sahih dengan menyebut, "intai-intailah kamu kedatangan atau berlakunya malam Qadar pada 10 malam terakhir Ramadhan. Ada yang bertanya lagi dalam 10 malam terakhir itu agak-agaknya bila."

Rasulullah saw menyebut pada 10 terakhir, bila ditanya apakah tanda-tanda, inilah yang banyak disebut oleh ilmuan islam. Antara tipsnya malam itu tidak berlaku dengan ketara bencana besar, tiada ribut mengganas, keadaan tenang dan nyaman, pagi esoknya matahari bersinar tetapi tidak menyengat dan macam-macam lagi.

Yang boleh saya simpulkan boleh kita gunakan kaedah mendekatkan kita dengan berjumpanya dengan malam Qadar dengan mengambil kira hadis-hadis 10 malam terakhir tidak berlaku pada malam genap, kemungkinan ia berlaku pada malam ganjil. Memandangkan kalendar sambutan hari raya setiap negara berbeza, begitu juga dengan sambutan 1 Ramadhan.

Justeru, kemungkinan untuk malam 21 dan 29 itu boleh jadi bukan. Malam 29 itu malam lihat anak bulan, malam akhir itu ada kalendar yang berbeza antara negara.

Contohnya Brunei berpuasa sehari lebih lewat daripada kita menyebabkan saya pun jadi ragu. Dalam keadaan sekarang, tinggal lagi empat hari iaitu 21,23, 25 dan 27. Malam 21 terlalu awal, maknanya yang amat menenangkan ada tiga iaitu 23, 25 dan 27. Tiga malam sahaja kita tetapkan dengan 'intai-intai'. Fokuslah pada 23, 25, 27 untuk mengintai dan mengisi tiga malam ini sekurang-kurangnya dengan ibadah khusus yang lebih daripada biasa.

Aishah pernah bertanya kepada Rasulullah, "Seandainya saya terkena itu pada malam Qadar, apakah doa yang paling baik yang saya mohon?" Rasulullah menjawab, "berdoalah dengan doa ini: 'Ya Allah, Kamulah Tuhan yang amat suka memberi keampunan. Kamu Maha Mulia, ampunilah dosa-dosaku dan dosa kedua-dua ibubapaku, dengan rahmatMu ya Allah, Tuhan yang Maha Pengasih dari semua yang mengasihani."

Ertinya Rasulullah mengajar Aishah dan umatnya meminta yang terbaik bagi manusia bukan kekayaan bukan pangkat, bukan kedudukan, bukan kuasa. Yang mustahak sekali keampunan Allah. Kalau ini didapati, maka kita memperolehi keuntungan dunia dan akhirat. Dunia dapat redha Allah dan akhirat pastilah di syurga Allah.

Bagaimana pula amalan ibadah yang boleh dilakukan bagi mereka yang uzur syarie, yakni mereka yang sakit, tidak mampu membaca al-Quran, wanita yang haid atau nifas?

Beribadah pada malam Qadar tidak ditentukan bentuknya. Khusus bagi yang uzur syarie lelaki atau wanita yang tidak berpuasa, ada yang boleh beribadah iaitu zikrullah, bertasbih kepada Allah, berdoa kepada Allah, yang lebih baik bersedekahlah kepada yang memerlukan.

Sedekah ini memanglah disebut dengan hadis Rasulullah saw yang sahih: "Seorang yang pemurah akan tetapi baginda akan lebih-lebih pemurah pada bulan Ramadhan.

Saya mengingatkan kepada penyumbang-penyumbang sedekah atau derma tentang ayat al-Quran yang kita wajib yakini kerana saya tahu banyak orang yang tidak yakin. Ayat yang bermaksud: "Dan apa sahaja yang kamu sumbang ke arah kebaikan akan diganti balik oleh Allah yang lebih baik daripadanya dan Dia (Allah) sebaik-baik yang menganugerahkan rezeki kepadamu."

Inilah peluangnya untuk mencontohi nabi dan para ummahatul mukminin, para sahabat terdahulu. Mereka banyak bersedekah pada malam-malam Ramadhan. Mungkin bagi orang-orang yang uzur syarie dapat melakukan ini pada malam-malam ini khususnya pada 27 haribulan atau 15 haribulan dengan berzikir, berdoa, bertasbih dan berdoa adalah amalan-amalan yang digalakkan oleh Islam.

Selain amalan-amalan pada malam Qadar, apakah amalan lain yang boleh dilakukan apabila menempuh 10 malam terakhir Ramadhan ini? Ada yang berpendapat, apakah amalan yang sesuai bagi yang telah menemui malam Qadar?

Bagi yang mengejar 10 malam akhir, mereka akan mengejar untuk mendapat apa sahaja. Pada awal puasa sehingga akhir. Ada sesetengah berpendapat bahawa tidak pernah ada hadis mengatakan adanya malam Qadar, namun kepada yang berharap kepada redha Allah, tidak akan berhenti menjalankan amalan seperti solat terawih, witir dan tahajud.

Orang-orang seperti ini akan terus melakukan ibadah itu di sepanjang Ramadan. Bagi yang memenuhi segenap Ramadan, sudah pastilah mereka telah menemui Lailatul Qadar, tetapi bagi yang tidak menghayatinya langsung yakni yang tidak berpuasa dan tidak mengerjakan solat sunat tarawih, dengan sendirinya Allah menyimpangkan mereka daripada anugerah ini.

Kerana itu, Ramadan sebagai latihan bukan beribadah semata-mata kerana malam Qada. Tetapi beribadah kerana Allah, kerana anugerah Qadar adalah anugerah bonus. Maka terpulanglah kepada Allah, kita redha dengan pemberiannya dan akur pada penentuannya.

Sebagai muslim, bagaimanakah seharusnya kita meraikan penutup kepada bulan Ramadan kerana belum tentu kita akan bertemu lagi dengan Ramadan akan datang?

Dalam hadis Rasulullah: "Mukmin yang sejati menunggu-nunggu kedatangan Ramadan dengan penuh rasa kecintaan kepada kedatangannya. Bila datang ramadan, mereka amat sukacita. Apabila menjelang hari-hari akhirnya, mereka akan berdukacita."

Nabi akan menyebut dalam hadis-hadis yang lain bermaksud: "Sekiranya manusia benar-benar mengetahui kelebihan anugerah Allah di bulan Ramadan, pasti mereka akan berangan-angan dan meminta kepada Allah agar semua bulan adalah bulan Ramadan."

Kerana itu sebagai muslim yang elok menghayati hadis-hadis tadi memperbanyakkan ibadah pada akhir Ramadan atas ingatan bahawa mungkin Ramadan ini terakhir bagi diri kita dan memperlengkapkan kehendak sebuah hadis lain yang bermaksud,"Alangkah ajaibnya bagi orang yang sempat hingga akhir Ramadan tetapi ia tidak mengambil kesempatan untuk berusaha diampunkan dosanya."

Pesanan ustaz kepada pembaca.Saya harapkan umat Islam khususnya pendokong perjuangan Islam supaya menjadikan seluruh Ibadah adalah untuk tujuan memperolehi redha Allah.